Україна підвищує військовий бюджет: звідки візьмуть 500 млрд грн до кінця року?

У вересні 2024 року Верховна Рада України ухвалила важливе рішення щодо посилення фінансування оборонного сектору, прийнявши законопроєкт № 11417. Він передбачає збільшення бюджету країни на 500 млрд грн для задоволення потреб Збройних Сил України до кінця року. Цей крок, на тлі продовження воєнних дій та загроз для національної безпеки, став логічною відповіддю на вимоги часу, однак викликає питання щодо джерел покриття таких значних витрат.

  Прийнятий закон передбачає збільшення загальних видатків державного бюджету України до рекордних 3,73 трлн грн, що є безпрецедентною цифрою для країни. Додаткові кошти будуть спрямовані виключно на фінансування військових потреб. Як зазначив народний депутат Ярослав Железняк, за прийняття законопроєкту проголосували 298 депутатів, що свідчить про широку підтримку серед парламентарів.

 Для забезпечення цих додаткових 500 млрд грн Україна планує скористатися декількома джерелами:

  1. Збільшення податків –  один із ключових шляхів залучення додаткових коштів — це підвищення податкового навантаження. 
  2. Скорочення або відмова від деяких бюджетних видатків – планується скоротити витрати на 25,5 млрд грн, включаючи видатки Міністерства соціальної політики, які визнано «зайвими» в контексті теперішньої ситуації.
  3. Скорочення витрат на обслуговування та погашення державного боргу – очікується заощадити 115,4 млрд грн через перегляд фінансових зобов’язань країни.
  4. Випуск облігацій внутрішніх державних позик (ОВДП) – близько 216 млрд грн Україна планує залучити шляхом розміщення облігацій на внутрішньому ринку.
  5. Перевиконання плану щодо податкових та митних надходжень – це передбачає залучення ще близько 100 млрд грн за рахунок зростання податкових надходжень, яке стало можливим завдяки посиленню фіскальної дисципліни та збільшенню акцизів на паливо та тютюнові вироби.

   Як відзначила голова комітету Верховної Ради з питань бюджету Роксолана Підласа, зважаючи на нестачу іноземного фінансування, частина соціальних видатків тепер буде покриватися за рахунок внутрішніх ресурсів. Ця ситуація є однією з причин, чому законопроєкт передбачає скорочення певних невійськових витрат. Це дозволить уряду перенаправити більше ресурсів на підтримку Збройних Сил, не допускаючи при цьому значного дефіциту в інших сферах.

 Запроваджені зміни є вимушеним кроком у контексті постійного військового конфлікту, що вимагає значного перерозподілу ресурсів держави. Проте виникають питання щодо того, наскільки ефективно вдасться реалізувати ці плани, особливо в умовах можливих ризиків щодо виконання державних боргових зобов’язань і викликів внутрішньої економіки. Особливу увагу привертає той факт, що частина коштів має надійти від підвищення податків. Це може стати додатковим навантаженням для бізнесу та громадян, особливо на тлі зростання цін на паливо та інші базові товари. 

 Законопроєкт № 11417 демонструє прагнення українського уряду продовжувати забезпечувати належне фінансування Збройних Сил України, адаптуючи бюджет до нових реалій. Однак це також є сигналом про важливість збалансованості між потребами оборони та іншими ключовими сферами, такими як соціальний захист. Україні доведеться продовжувати шукати шляхи оптимізації фінансових потоків, щоб забезпечити ефективну та стійку підтримку як оборони, так і розвитку інших секторів держави.


Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *